Verplaatsing busstation

Verplaatsing busstation

In juni 2016 heeft de gemeente Groningen namens Groningen Spoorzone de PostNL-locatie aangekocht. Daardoor kan een kortere busonderdoorgang worden aangelegd en ontstaat ruimte voor een busstation aan de zuidzijde van het station.

Aanloop

In 2014 nam de gemeenteraad het besluit zes bushaltes aan de zuidzijde van het station te maken. Deze bushaltes zijn bedoeld voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) bussen die vanuit het westen komen.

Doordat de gemeente Groningen namens Groningen Spoorzone het PostNL-pand heeft aangekocht, kan een kortere busonderdoorgang worden aangelegd dan in de eerste plannen. Dit levert extra ruimte op, waardoor het mogelijk is om de oorspronkelijke zes bushaltes uit te breiden tot een volwaardig busstation. Voor de alle partijen belangrijk omdat het huidige busstation te klein wordt en onveilig is voor reizigers.

Gestrekt busstation

Een gestrekt busstation is eigenlijk één lang busperron met 12 haltes, waarbij op iedere halte twee bussen kunnen stoppen. De bussen kunnen deze via de oostzijde bereiken via de busonderdoorgang, aan de westzijde komt op termijn een speciale op- en afrit vanaf het Emmaviaduct. De bussen moeten ‘Engels rijden’. Dat betekent dat ze links rijden, omdat de in- en uitgang van de bus aan de rechterkant zit.

Voordelen

Het nieuwe busstation ligt straks achter het laatste treinperron. Reizigers kunnen het busstation bereiken via de voetgangerspassage onder de sporen door. Met de lift, trap of roltrap kunnen reizigers het perron op. Reizigers hoeven dus niet meer de weg over te steken om een busperron te bereiken. Het nieuwe busstation is groter, zodat er meer bussen kunnen stoppen en het voorkomt gevaarlijke situaties doordat verkeersstromen elkaar niet meer kruisen. Ook kunnen reizigers sneller overstappen van fiets naar bus of van trein naar bus en andersom.

Veelgestelde vragen

  • Waarom wordt het busstation verhuisd naar de achterkant van het station?

    Het huidige busstation wordt te klein voor het toenemende busverkeer en het groeiende aantal reizigers. Ook zorgt de inrichting van het huidige busstation voor onveilige situaties, bijvoorbeeld doordat voetgangers en bussen elkaar kruisen en omdat er veel busverkeer vanaf het busstation naar de Stationsweg rijdt. Door het busstation te verhuizen wordt het veiliger voor reizigers, chauffeurs en ander verkeer. Ook wordt het nieuwe busstation beter toegankelijk voor anders mobielen.

  • Hoe komt het nieuwe busstation eruit te zien?

    Het nieuwe busstation wordt gestrekt. Dat betekent dat er één lang busperron komt waaraan alle bussen kunnen stoppen en vertrekken. Naast het busstation komt ook een nieuwe busbuffer. Dat is de plek waar chauffeurs de bus kunnen parkeren als ze pauze houden of moeten wachten op de volgende rit. Hoe het busstation er straks precies uit komt te zien, weten we nog niet. Dat gaat een architect ontwerpen zodra de aannemer bekend is.