Station Groningen

Station Groningen

Het station van Groningen gaat ruimte bieden aan meer treinen. En voor het eerst in de geschiedenis aan doorgaande reizigerstreinen. Daarvoor zijn meer sporen en meer perrons nodig en komt er een nieuwe voetgangerstunnel onder de sporen door. Fietsers kunnen van de binnenstad doorfietsen naar de Rivierenbuurt en andersom, via een aparte fietstunnel.

Van overstappen naar zitten blijven

Station Groningen is altijd een ‘kopstation’ geweest. Dat houdt in dat een reis altijd begint of eindigt op het station, of dat reizigers altijd moeten overstappen. Na de ombouw van het Hoofdstation is het de bedoeling dat de regionale treinen kunnen doorrijden. Treinen vanuit Veendam rijden dan via Groningen door naar Delfzijl, en andersom. De treinen vanuit de Eemshaven rijden straks door naar Nieuweschans en Leer. Voor intercity treinen blijft station Groningen een kopstation. Om dit mogelijk te maken moet veel veranderen aan de sporen en perrons.

Snel van trein naar bus en fiets

Om snel bij de nieuwe perrons te komen, komt er een voetgangerspassage onder de sporen door. De ene kant van de passage start vanaf het perronplein achter de stationshal van het monumentale gebouw. De andere kant van de passage sluit aan op een plein aan de achterkant van het station. De treinen stoppen straks allemaal midden boven de voetgangerstunnel, waardoor reizigers minder ver hoeven te lopen.

Parallel aan de voetgangerspassage leggen we een fietstunnel aan. Deze begint bij de rotonde onder het Stadsbalkon, gaat onder het stationsgebouw en de sporen langs en komt dan  uit op het nieuwe plein aan de achterkant van het station. Aan de rand van deze tunnel komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor zo’n 5.000 fietsers.

De bus krijgt ook een nieuwe plek in het stationsgebied. Het busstation verhuist namelijk naar de achterzijde van het station. Via een busonderdoorgang rijden de bussen straks vanaf de Stationsweg naar de zuidkant van het station. Daar komt een nieuw busstation waar alle bussen aan kunnen halteren en die reizigers kunnen bereiken via de voetgangerspassage.

Dit is een impressie van hoe het station er in de toekomst uit zou kunnen komen te zien.
Dit is een impressie van hoe het station er in de toekomst uit zou kunnen komen te zien.

Veelgestelde vragen

  • Waarom wordt het Hoofdstation aangepast?

    Er reizen steeds meer mensen van en via station Groningen. Elke dag stappen er 33.000 mensen in of uit de trein en dit aantal groeit naar verwachting naar 44.000 in 2030. Om de treinverbindingen te verbeteren en meer treinen te laten rijden, moet het station worden aangepast.

  • Wanneer wordt er gewerkt op het station?

    Voordat de werkzaamheden op het station starten, moet het nieuwe opstelterrein in Haren in gebruik zijn. Naar verwachting starten de werkzaamheden op het station in 2021.

  • Blijven de treinen wel gewoon rijden tijdens de werkzaamheden?

    Het uitgangspunt is dat de vervoerders  zo goed mogelijk volgens dienstregeling kunnen  rijden. Wel is het zo dat het treinverkeer tijdens de werkzaamheden een aantal keer stil komt te liggen. Deze treinvrijeperiodes zijn altijd lang van tevoren bekend en worden dan ook aangekondigd op de reisplanner van ns.nl . De vervoerders verzorgen alternatief vervoer voor de trein en zorgen dat reizigers hun weg kunnen vinden.