18 oktober 2018

Steeds minder PostNL-gebouw: de sloop zet door

Steeds minder PostNL-gebouw: de sloop zet door

De sloop van het PostNL-gebouw gaat gestaag door en wordt steeds beter zichtbaar. Inmiddels is het T-gebouw voor een groot deel gesloopt. Dat is het deel tussen de oude fabriekshal en de toren. Zodra dit deel van het gebouw weg is, wordt er een grote torenkraan geplaatst die helpt bij de sloop van de toren. 

Sinds juni 2018 is aannemer Dusseldorp bezig met de sloop van het gebouw. Dit gebeurt in opdracht van de gemeente Groningen. De afgelopen weken was het sloopwerk van buiten niet echt zichtbaar, omdat ze vooral binnen bezig waren met het strippen van het gebouw en asbestsanering. Inmiddels is de sloop wel goed te zien bij het T-gebouw, het deel tussen de toren en de oude fabriekshal. 

T-gebouw maakt plaats voor torenkraan

Het T-gebouw moet als eerste verdwijnen om ruimte te maken voor een torenkraan. Een torenkraan is een soort hijskraan. Deze kraan staat op één plek en wordt gebruikt om materiaal omhoog te hijsen. Het grote voordeel hiervan is dat deze kraan stabiel is en voor minder overlast zorgt dan een sloopkraan die kan (en moet) verplaatsen. Deze kraan is nodig om de platen aan de buitenkant van de toren naar beneden te takelen en om drie kleinere kraantjes bovenop de toren te zetten. 

Japanse methode

Wanneer de torenkraan er staat, kan de toren van het PostNL-gebouw gesloopt worden. Dat gebeurt volgens de Japanse methode. Eerst wordt de toren helemaal ingepakt met steigers en steigerdoek om stof tegen te gaan. Vervolgens maakt Dusseldorp een groot gat in het dak van de toren. Met de torenkraan worden dan drie kleinere kraantjes via het dak naar de bovenste verdieping getakeld. Deze kraantjes slopen zo verdieping voor verdieping naar beneden. De oude liftschacht doet dienst als stortkoker om veilig alle puin naar beneden te krijgen. Wanneer de toren ver genoeg gesloopt is, gaat de sloop vanaf de grond verder. 

Verplaatsing busstation en busonderdoorgang

Het voormalig PostNL-gebouw wordt gesloopt om plaats te maken voor een busonderdoorgang. In de plannen voor het stationsgebied verhuist het huidige busstation aan de voorzijde van het station naar de achterzijde. Bussen kunnen het busstation bereiken via de onderdoorgang die ongeveer op de plek van het PostNL-gebouw boven de grond komt.