8 augustus 2019

Werk aan het spoor bij Europapark en de Vork: ‘Een geslaagde week’

Werk aan het spoor bij Europapark en de Vork: ‘Een geslaagde week’

Afgelopen week reden er geen treinen tussen station Groningen-Assen en tussen station Groningen-Veendam/Winschoten/Weener. In de periode van 31 juli tot en met 7 augustus werkten we aan het spoor. Aanpak Ring Zuid schoof met succes de Helperzoomtunnel op z’n plek. Maar ook voor Groningen Spoorzone vonden werkzaamheden plaats. Wat daar allemaal gebeurde? Dat staat hier!

Station Groningen Europapark

Een van de onderdelen van Groningen Spoorzone is de uitbreiding van station Groningen Europapark. Daar komt een vierde spoor en een extra perron om de aangepaste dienstregeling mogelijk te maken. Daarvoor is ruimte nodig en moest een aantal betonnen wanden aan de kant van de Helperzoom worden verwijderd.  Daarvoor werden eerst gaten geboord in de muur, waarna de muren van boven naar beneden in kleinere delen werd gezaagd. Op die manier kunnen de muren in kleinere delen veilig worden verwijderd. 

Langs spoor 3 stond een geluidswal om geluidsoverlast zoveel mogelijk te verminderen. Maar het nieuwe spoor en het nieuwe perron komen op de plek waar eerder de geluidswal stond. Om die reden moest de geluidswal verdwijnen. 

En zo ontstond ruimte voor het nieuwe spoor. Voordat het spoor wordt aangelegd, moest een aantal voorbereidingen worden getroffen. Op de plek van het nieuwe spoor werden kleine grijze steentjes gestort als ondergrond voor stootplaten die op hun plek werden getakeld. 

Een stootplaat is een grote betonnen plaat van anderhalf bij vier meter. Zo’n plaat is 40 centimeter dik en weegt 4.000 kilo. Dat is ongeveer net zo veel als vier personenauto’s bij elkaar. De stootplaten zijn nodig als ondergrond voor ballast en het spoor, maar voorkomen ook zoveel mogelijk verzakkingen en verminderen geluidsoverlast van trillingen. In totaal zijn er elf stootplaten geplaatst. 

Met de stootplaten op hun plek, kon de ballast worden geplaatst. Dat zijn stenen die ervoor zorgen dat het spoor straks in een rechte lijn blijft liggen, maar ook dat trillingen worden gedempt en dat water netjes wordt afgevoerd. De ballast wordt op z’n plek getrild door een trilplaat. 

Opstelterrein De Vork

Naast het werk bij station Groningen Europapark, gebeurde er ook veel bij het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren. Daar is bijvoorbeeld een open spaninrichting verplaatst. Een open spaninrichting is onderdeel van de bovenleiding, waar de treinen hun stroom af tappen. 

De treinen van NS rijden straks vanaf het Hoofdstation naar het nieuwe opstelterrein De Vork. Om te zorgen dat de treinen daar op de juiste plek staan, is een aantal wissels gebouwd. Waaronder een Engels wissel. Een Engels wissel wordt vaak gebruikt op plekken waar weinig ruimte is om van spoor te wisselen, of om een spoor helemaal over te steken. 

Ter hoogte van de Engels wissel zijn ook nieuwe spoorstaven bevestigd. Om nieuwe spoorstaven vast te maken aan het bestaande spoor, wordt gebruikt gemaakt van thermietlas. Dat is een speciale lastechniek, waarbij de temperatuur kan oplopen tot wel 2400 graden Celsius. Met thermietlassen kunnen spoorstaven naadloos aan elkaar worden vastgemaakt. 

Met alle spoorstaven op hun plek, kwam de borstelmachine langs. De borstelmachine maakt het spoor en de bielzen waarop het spoor ligt schoon. De machine borstelt al het teveel aan ballast van de sporen naar tussen de bielzen. 

Alle foto's in dit nieuwsbericht zijn gemaakt door Stefan Verkerk.