28 maart 2019

Werk aan De Vork: plaatsing van stootjukken

Werk aan De Vork: plaatsing van stootjukken

Bij De Vork wordt volop gewerkt aan het nieuwe opstelterrein voor treinen. Tijdens de buitendienststelling in februari werd hier een werkspoor aangelegd. Dit maakt het straks mogelijk dat treinen vanaf het bestaande hoofdspoor het opstelterrein kunnen bereiken. Vandaag werden er zeven stootjukblokken op hun plek getakeld. 

Wat zijn stootjukken?

Stootjukken zijn grote betonnen blokken en die aan het eind van elk spoor staan. Een stootjuk, of stootblok, is eigenlijk een noodmaatregel om een trein sterk af te remmen of om een langzaam rijdende trein tot stilstand te kunnen brengen. Elk blok weegt 30 ton. Dat is ongeveer net zo veel als zes Savanneolifanten samen. 

Plaatsing van de stootblokken

Op donderdag 28 maart werden de zeven stootblokken op hun plek gezet. Hiervoor werd eerst een fundering aangebracht door een cementvloer van 7 tot 10 centimeter dik te storten. Toen de cementvloeren klaar waren, werden de stootblokken vanaf de vrachtwagen direct op de juiste plek gezet. Doordat de stootblokken zo zwaar zijn, moest er een 200 tons kraan aan te pas komen om de stootblokken één voor één op de juiste plek te takelen. 

Verder nog: kabels en leidingen

Sinds 4 maart werkt aannemer Strukton al aan het nieuwe emplacement bij De Vork in Haren. Daar is in de afgelopen weken eerst de ondergrondse infrastructuur in orde gemaakt. De ondergrondse infrastructuur zijn kabels en leidingen, riool, water en fundaties voor de bovenleiding en de lijnverlichting.