8 november 2018

Voortgang bij het PostNL-gebouw: levering kranen

Voortgang bij het PostNL-gebouw: levering kranen

De sloop van het PostNL-gebouw is inmiddels vijf maanden aan de gang. In de week van 5 november kwamen er nieuwe kranen op het sloopterrein om door te kunnen met de sloop. Dit is wat later dan gepland. Een verschuiving in de planning is hiervan de oorzaak. De kranen worden aangevoerd via de slooproute. Eind november komt er daarnaast een torenkraan te staan. Deze kraan moet via een andere route naar het sloopterrein. De kraan is te groot om via de normale slooproute te verplaatsen.

Op maandag 5 november komen er twee telescoopkranen aan op het sloopterrein. Deze zijn nodig om materialen van de gebouwen af te halen. Het gaat dan om betonplaten, buizen naast de trappen op de toren, de bak van de glazenwasser boven op het dak en zaken als ijzeren balken. 

Gaten in de muren

Wie langs het PostNL-gebouw loopt, ziet dat in de platen aan de buitenkant gaten zijn geboord. Deze gaten zijn nodig om de platen veilig en gecontroleerd van het pand te verwijderen. Door de twee gaten komt een ketting die aan de buitenkant wordt vastgemaakt aan een kraan. Zo tilt de sloopaannemer Dusseldorp alle platen een voor een van het gebouw. 

De PostNL-toren(kraan)

Op het moment wordt de laatste verdieping van het PostNL-gebouw schoongemaakt. Wanneer dit klaar is, begint Dusseldorp op het dak met de liftkamer. De liftkamer is een klein hokje op het dak van de PostNL-toren. Dit moet verdwijnen om straks de liftschaft als stortkoker te kunnen gebruiken. De twee telescoopkranen die begin november worden gebracht, takelen een kraan en een bobcat (dit is een klein kraantje) naar boven om deze werkzaamheden uit te voeren. 

Betonbreker om puin te ruimen

Dusseldorp doet veel aan het hergebruik van materiaal. Zo worden alle verschillende soorten materialen gescheiden en wordt waar mogelijk materiaal gerecycled. Alle betonpuin die overblijft na de sloop, kan op een andere plek in de stad opnieuw worden gebruikt. Hiervoor moet eerst alle puin worden fijn gemaakt met een speciale puinbreker. 

De puinbreker komt naar verwachting volgende week aan op het sloopterrein. Het vermalen en breken van puin zijn werkzaamheden die tijdens de sloop zorgen voor extra geluid. De aannemer gaat op zo’n manier te werk dat het zo weinig mogelijk overlast oplevert. Helaas zal enige hinder niet altijd te voorkomen zijn. 
 

Vragen of overlast melden

Heeft u een vraag over de sloopwerkzaamheden of wilt u overlast melden? Dan kunt u tijdens kantooruren bellen met de aannemer via 0544-488488. 's Avonds en in het weekend kunt u bellen naar een noodnummer via 0620746999, of kunt u een e-mail sturen naar l.groenewold@dusseldorp.nu.

Vordering sloop van de laagbouw.
Gaten in de muren van de laagbouw.
De rijplaten waar de telescoopkranen op staan.
De twee telescoopkranen.
Gaten in de muren waarmee de betonplaten naar beneden worden getakeld.
Gaten in de muren.
Een bobcat, een klein kraantje.