19 september 2019

Bewaker van contracten; bouwmanager Gerrit

Bewaker van contracten; bouwmanager Gerrit

Hoe zorg je dat er gebouwd wordt wat er contractueel is vastgelegd binnen afgesproken planning en budget? Een van de mensen binnen project Groningen Spoorzone die daarvoor verantwoordelijk is, is bouwmanager Gerrit Wessels van ProRail. Hij vertelt over zijn rol. 

Wat doe je als bouwmanager bij ProRail?

“Als bouwmanager ben je kortgezegd een contractbewaker. Voor onderhoud en projecten sluit ProRail contracten af met verschillende aannemers. Voor het project Groningen Spoorzone zijn meerdere contracten nodig. Strukton Rail is de aannemer van het spoorcontract. Zij bouwen het nieuwe opstelterrein op De Vork, leggen het extra spoor tussen station Groningen en station Groningen Europapark aan en bouwen bij dat station een extra perron.

Het is belangrijk dat de werkzaamheden die de aannemer uitvoert volgens de in het contract gemaakte afspraken verlopen. Deze afspraken noemen we ook wel de contracteisen. Een voorbeeld van zo’n contracteis in het spoorcontract is de maximale snelheid die een trein moet kunnen rijden op het nieuwe stuk spoor dat wordt aangelegd. Ik bewaak dat deze contracteisen juist worden uitgevoerd, volgens de afgesproken planning en binnen het vastgestelde budget. Zodat het resultaat aansluit bij wat we in de jaren aan voorbereiding hebben bedacht.

Wat vind je zo leuk aan bouwmanager zijn?

Als bouwmanager schakel je voortdurend tussen verschillende projecten, dat maakt het een leuke en afwisselende baan. Elk project ziet er weer anders uit: een andere locatie, een andere omvang of een andere complexiteit. Daarom is voor mij geen dag hetzelfde. 

Ook binnen de projecten is er veel afwisseling. Bij Groningen Spoorzone houd ik me bezig met de bouw van het nieuwe opstelterrein op De Vork. Met de aanleg van ruim 11 kilometer spoor en 40 wissels maken we daar van een zandvlakte een parkeerplaats voor meer dan 60 treinen. Dat is prachtig.

Maar ook het realiseren van het vierde spoor tussen station Groningen en station Groningen Europark in een deels stedelijke omgeving is uitdagend. En dan ook nog de uitbreiding van het station Groningen Europapark met een extra perron, lift en een trap. Weer een heel andere dynamiek. En daar mag ik dan tijdens informatiebijeenkomsten en soms ook in de lokale media uitleg over geven. Mooi toch? 

Met wie werk je veel samen?

Natuurlijk doe ik het niet allemaal alleen. Ik werk samen met een bouwadministrateur, die ondersteuning biedt bij budgetbewaking en documentatiemanagement. Daarnaast helpen twee railsysteemengineers met de technische aspecten bij het opstellen van de contracten en de uitvoering daarvan.

Als bouwmanager werk ik natuurlijk ook intensief samen met de ontwerp- en projectleiders van de aannemer. De ontwerpleiders zorgen ervoor dat de eisen die wij stellen in de contracten worden verwerkt in het ontwerp. De projectleiders nemen het over van de ontwerpleiders wanneer het project in de uitvoeringsfase komt. Je werkt dus met veel verschillende mensen samen. En dat is ook een van de dingen die ik mooi vind aan mijn werk. En dat ik vaak buiten mag zijn, vooral met mooi weer.”