5 februari 2019

De sloop van dichtbij

De sloop van dichtbij

Met grote machines en een groep sterke mannen blijft er steeds minder over van het PostNL-gebouw. Het sloopterrein is vanwege de veiligheid afgesloten voor het publiek. Om toch te laten zien wat er gebeurt achter de bouwhekken, spraken we met Gerry Piers van Dusseldorp en maakten we foto’s om te laten zien hoe de sloop in z’n werk gaat. 

Aangekomen op het sloopterrein, valt meteen op hoe groot het voormalig PostNL-terrein is. Met de bouwhelm op, laarzen aan en voorzien van fluorescerende kleding zijn we goedgekeurd om de sloopplaats te betreden. Want veiligheid staat binnen het project Groningen Spoorzone hoog in het vaandel. 

Sloop van de oude loods

Op de plek waar voorheen de loods van het post-sorteerbedrijf stond, ligt de grond bezaaid met puin. Hier werkt een kraan stukje bij beetje de vloer van de loods weg. Onder de vloer van de loods is een kelder. De zware plafonddelen van de voormalige loods moeten met een grote kraan worden verwijderd. Die kraan is zó groot en zwaar dat de vloer van de loods deze kraan niet houdt. Om die reden moet een kleinere kraan eerst de vloer slopen en gooit de aannemer de kelder helemaal vol met puin. 

Tekst gaat verder onder afbeeldingen.

Een kraan met een grote bek sloopt de vloerdelen van de oude loods. Dat is nodig voor de kraan die het gebouw sloopt.
De kelder van het PostNL-gebouw vol met regenwater. De kelder moet eerst volgegooid worden met puin voordat een kraan het laatste stuk van de loods kan slopen.

Materialen scheiden en hergebruiken

Met de sloop van het gebouw komen veel verschillende soorten materialen vrij. Zo is er asbest gevonden in het pand, wat inmiddels op veilige en verantwoorde wijze is verwijderd. De loods is gemaakt van gelagerd beton. Alle oude vloeren, plafonds en pijlers vol zitten met staal. Dit moet van elkaar worden gescheiden. 

Een kraan met een kleinere bek maalt de stukken die een andere grotere kraan heeft gesloopt fijn. Op deze manier brokkelt alle beton los van het ijzer. Van elk materiaal maakt de machinist een nette stapel zodat de materialen kunnen worden afgevoerd. Het ijzer gaat naar een smederij waar ze het smelten voor hergebruik. Alle betonpuin dat vrijkomt bij dit werk wordt gebruikt als opvulling of fundering bij de aanleg van bijvoorbeeld nieuwe wegen. 

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

De brokstukken puin met daarin stukken staal.
Een kraan met een kleinere bek maalt de brokstukken kapot om beton en ijzer van elkaar te scheiden.
Van elk soort materiaal wordt een stapel gemaakt waarna het wordt weggebracht.

Overlast voorkomen

Om te zorgen dat het slopen van de loods en het breken van het puin zo min mogelijk overlast van stof oplevert, houdt Dusseldorp zo goed als dat kan het terrein nat. 

Stappenplan voor de sloop van de toren

De PostNL-toren wordt volgens de Japanse methode gesloopt. Dat houdt in dat de toren verdieping voor verdieping wordt gesloopt. Dat begint op het dak en met de gevel.

Gevelplaten verwijderen

De gevel van het PostNL-gebouw is aan alle kanten bekleed met betonnen platen, die per stuk ongeveer 4.000 kilo wegen. In elke plaat is een aantal gaten geboord, waar kettingen doorheen komen. Deze kettingen zitten vast aan de torenkraan. Drie mannen maken de betonplaten los van de gevel. Wanneer een plaat los is, blaast een van de mannen op een fluitje om zijn collega’s te waarschuwen. De torenkraan takelt vervolgens de betonnen plaat naar beneden, waar deze wordt afgevoerd.

Ramen en kozijnen verwijderen

Terwijl drie mannen op de bovenste verdieping bezig zijn met de gevelplaten, ruimt één man op een kleine Bobcat de verdieping eronder op. Nadat de alle kozijnen en ramen zijn verwijderd uit de gevel, moeten deze materialen worden afgevoerd. Met de Bobcat brengt de sloper alle puin naar de oude liftschacht, die wordt gebruikt als inpandige stortkoker.

Verdieping voor verdieping

Zodra de gevelplaten zijn verwijderd, kan de bovenste verdieping worden gesloopt. Dit gebeurt vanaf de verdieping eronder. De aannemer is bij het dak begonnen en maakte daarin een groot gat. Met de torenkraan werden er zo twee kleinere kraantjes omhoog getakeld en via het gat in het dak op de bovenste verdieping neergezet. Vanuit daar sloopten zij het plafond totdat het dak is verdwenen. Zo werkt Dusseldorp verdieping voor verdieping naar beneden. Inmiddels zijn het dak en de bovenste verdieping van het gebouw al gesloopt. De aannemer werkt de komende maanden op deze manier verder, totdat het gebouw ver genoeg is gesloopt om vanaf de grond verder te slopen. Naar verwachting is het hele gebouw in het voorjaar van 2019 verdwenen.

Een kleine lift brengt de werkmannen naar het dak van de toren. Er werkt in totaal een groep van ongeveer 12 mensen aan de sloop van het gebouw.
Eenmaal boven is er een mooi uitzicht over de stad. Hier ziet u het Herewegviaduct.
Op de bovenste verdieping maken twee mannen de gevelplaat los van het gebouw.
Een derde man brandt op de verdieping eronder de plaat los van het gebouw.
Nog een verdieping lager ruimt een man in een Bobcat alle kozijnen, ramen en andere materialen op.
De oude liftschacht wordt gebruikt als stortkoker. De man in de Bobcat brengt alle puin van een verdieping hiernaartoe en dan valt het naar beneden.
De liftschacht op de begane grond. Dit deel is afgezet vanwege de veiligheid.
Vanaf de een-na-bovenste verdieping wordt de bovenste verdieping via een gat gesloopt. Wanneer de bovenste verdieping helemaal is verdwenen, zakken ze een verdieping.