HOOFDSTATION › Groningen Spoorzone

HOOFDSTATION

Het Hoofdstation van Groningen gaat ruimte bieden aan méér treinen. En voor het eerst in de geschiedenis ook aan doorgaande reizigerstreinen. Daarvoor zijn meer sporen en meer perrons nodig en een nieuwe voetgangerstunnel. Door deze uitbreiding is er geen ruimte meer voor het opstelterrein voor treinen aan de zuidkant van het station. Dat verhuist naar de gemeente Haren. Achter de monumentale stationshal komt een perronplein met een ruim aanbod aan voorzieningen.

Er is een zogenaamd Ruimtelijk Functioneel Ontwerp (PDF) opgesteld om te bepalen of het Hoofdstation het groeiend aantal reizigers goed aankan. In het Ambitiedocument Mooi(PDF) en Mooi Extra (PDF) is in impressies en referentiebeelden weergegeven hoe het Hoofdstation er mogelijk uit komt te zien.

Nieuwe sporen en perrons

Het Hoofdstation van Groningen is altijd een 'kopstation' geweest. Het was altijd het begin- of het eindpunt van een treinreis. Nu is het de bedoeling dat er doorgaande treinen gaan rijden. Treinen vanuit Veendam bijvoorbeeld rijden vanaf 2021 via de drie stations in de stad door naar Delfzijl (en vice versa). En de treinen vanuit Roodeschool rijden straks door naar Nieuweschans/Leer (zie dienstregeling 2020). Dat vraagt om forse ingrepen aan sporen en perrons. In de nieuwe situatie telt het Hoofdstation vier perronpleinen met zeven sporen waar treinen aankomen en vertrekken. De noordelijke drie sporen zijn bedoeld voor de regionale treinen (Arriva) naar Leeuwarden, Roodeschool, Delfzijl, Winschoten/Bad Nieuweschans en Veendam. Op de zuidelijke vier sporen vertrekken en arriveren de treinen naar Zwolle (NS).

Voetgangerstunnel voor snelle overstap

Om de nieuwe sporen te kunnen bereiken, komt er een voetgangerstunnel. De ingang hiervan komt recht achter de hal van het monumentale Hoofdstation. Dit heeft als voordeel dat het historische stationsgebouw en de ontvangsthal weer meer gebruikt gaan worden. De treinen stoppen straks allemaal midden boven de voetgangerstunnel. Daardoor hoeven overstappers minder ver te lopen naar hun aansluitende trein. De tunnel krijgt ook een entree aan de zuidzijde. Daarmee vormt de tunnel ook een verbinding tussen de binnenstad en de zuidelijke woonwijken. Deze verbinding moet een aantrekkelijke openbare route worden, die 24 uur per dag toegankelijk is. Het spoor vormt dan niet langer een barrière. Bij ernstige calamiteiten kan de tunnel worden afgesloten.

Perronplein met ruim aanbod voorzieningen

Direct achter het monumentale Hoofdstation ontstaat een ruim plein voor reizigers. Dit perronplein wordt een aangename plek om te verblijven, met een ruim aanbod aan voorzieningen. Het plein heeft een monumentale sfeer en biedt uitzicht op de treinen. De reiziger vindt hier actuele informatie over het openbaar vervoer, maar kan ook genieten van een kopje koffie met Groninger koek.

Opstelterrein vertrekt

Met het verplaatsen van het opstelterrein naar Haren verdwijnen de huidige wissels parallel aan de Lodewijkstraat. Deze lagen daar voor het rangeren van de treinen van en naar het opstelterrein.

Toekomst blauwe voetgangersbrug

Na de ombouw van het Hoofdstation verliest de Blauwe Brug, de voetgangersbrug over de sporen, grotendeels haar functie. Onderzoek heeft uitgewezen dat dan een kleine 30% van de huidige gebruikers over blijft. Voor die gebruikers zijn na voltooiing van het Hoofdstation de nieuwe vrij toegankelijke reizigerstunnel en het Herewegviaduct beschikbaar. Daarom is besloten dat de Blauwe Brug verdwijnt. Groningen Spoorzone onderzoekt nog wanneer de brug weg moet. Hierbij is de inzet de tijd het verwijderen van de brug en de openstelling van de nieuwe voetgangerstunnel op het Hoofdstation kort te houden.

Planning

De werkzaamheden op het Hoofdstation starten naar verwachting in 2018 met het opruimen van het opstelterrein aan de zuidzijde. Als alles volgens planning  verloopt, is het station begin 2021 helemaal klaar. Tijdens de verbouwing treffen ProRail, NS en de aannemer verschillende maatregelen om de overlast voor reizigers en omwonenden zoveel mogelijk te beperken. 

Achtergrondinformatie vindt u in de Bibliotheek.

Hier komen de nieuwsberichten