FIETSTUNNEL › Groningen Spoorzone

FIETSTUNNEL

Met de keuze voor een vrij toegankelijke voetgangerstunnel en een fietstunnel onder de sporen door, wordt de huidige barrièrewerking van het spoor opgeheven. Deze nieuwe verbindingen bieden extra kansen voor de ontwikkeling van Stationsgebied Zuid, het gebied ten zuiden van de sporen wat vrijkomt door het verplaatsen van het opstelterrein naar 'de Vork' in de gemeente Haren. De fietstunnel heeft daarnaast een belangrijke functie voor het oplossen van de stallingsproblematiek in het stationsgebied.

De behoefte aan fietsenstallingen in het stationsgebied neemt naar verwachting in 2020 toe tot 15.000 plaatsen en in 2030 tot 17.500 plaatsen. Aan de zuidzijde van het spoor, direct grenzend aan de voetgangerstunnel, komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor 5.000 fietsen. De fietstunnel biedt een snelle en rechtstreekse verbinding tussen het Stadsbalkon aan de noordzijde van de sporen en de nieuwe ondergrondse fietsenstalling ten zuiden de sporen.

Aanvullend op deze ondergrondse fietsenstalling zet de stuurgroep Groningen Spoorzone in op het bouwen van een nieuwe fietsenstalling voor 2.200 plekken op de oostflank van het nieuwe perronplein, gelegen direct achter het Hunzehuys. Met deze ingrepen wordt de stallingsproblematiek grondig aangepakt en is tevens voor de toekomst voldoende flexibiliteit voor groei ingebouwd.

 

Achtergrondinformatie vindt u in de bibliotheek.

Hier komen de nieuwsberichten