In gesprek met Peter Stam (ProRail) over de ambitieuze dienstregeling in 2020 › Groningen Spoorzone

In gesprek met Peter Stam (ProRail) over de ambitieuze dienstregeling in 2020

donderdag 17 december 2015

In gesprek met Peter Stam (ProRail) over de ambitieuze dienstregeling in 2020
Dit is slechts één voorbeeld van de veranderingen die de dienstregeling in Noord-Nederland in 2020 moet ondergaan. Een andere verandering is dat er overdag tussen Groningen en Assen straks zes treinen per uur rijden; twee meer dan nu in de spits. Wie op dit traject reist, hoeft dan niet meer te checken hoe laat de trein vertrekt. Er komt immers zo weer een andere. En wat ook handig is: in 2020 rijden de treinen uit Delfzijl/Roodeschool, Winschoten, Veendam en Assen door naar alle drie treinstations in de stad: Noord, Hoofdstation en Europapark. Zo kun je met de trein dichter bij je eindbestemming komen zonder overstappen.

Deltaplan

Om al deze veranderingen voor 2020 tot stand te brengen, moet er wel het een en ander gebeuren, legt Peter Stam van ProRail uit. “Samen met de vier noordelijke provincies hebben we het Spoorplan Noord-Nederland gemaakt. Dit is een soort deltaplan om het reizen met de trein in Noord-Nederland aantrekkelijker te maken. Het plan gaat uit van een ambitieuze treindienstregeling voor 2020, waarbij alle regionale en landelijke treindiensten logisch op elkaar aansluiten. Het plan is technisch, logistiek en financieel haalbaar. Maar het vraagt wel om verbeteringen in het hele netwerk: meer treinen, meer stations, meer overstapmogelijkheden, meer service en betere aansluitingen. In het Spoorplan Noord-Nederland zijn ruim 20 spoorprojecten opgenomen.”

Spoorprojecten

Het spoorplan wordt betaald uit de pot geld die het Noorden heeft gekregen als alternatief voor het afblazen van de Zuiderzeelijn. “Alle projecten samen zorgen voor een beter bereikbaar Noord-Nederland. De treinreiziger is de grote winnaar.”
Naar nieuwsoverzicht