Gedeputeerde Mark Boumans: ‘Over tien jaar is bezoek aan Hoofdstation compleet andere belevenis!’ › Groningen Spoorzone

Gedeputeerde Mark Boumans: ‘Over tien jaar is bezoek aan Hoofdstation compleet andere belevenis!’

donderdag 27 november 2014

"Steeds meer ondernemers beseffen zich dat je verschillende vormen van vervoer kunt inzetten om Groningen bereikbaar te houden. Een jaar of tien geleden werd vooral gedacht aan extra parkeergarages. Maar nu heb ik de ervaring dat veel ondernemers zeer betrokken zijn, zich verantwoordelijk voelen en nadenken over het inzetten van een mix aan vormen van vervoer. En daar hoort de trein uitdrukkelijk ook bij!"  Dat zegt de Groningse gedeputeerde van verkeer en vervoer Mark Boumans (VVD). Hij is intensief betrokken bij het maken van plannen om Groningen de komende decennia bereikbaar te houden. Ook per spoor. Zo is hij onder meer lid van de Stuurgroep Groningen Spoorzone. Deze stuurgroep heeft plannen ontwikkeld om Groningen ook per trein bereikbaar te houden. Met de plannen is een investering gemoeid van 236 miljoen euro. Meest in het oog springend onderdeel van de plannen betreft een revitalisatie van het Hoofdstation en het omliggende Stationsgebied. Zo komen er tunnels onder het station, komen er meer sporen en is Groningen straks geen eindstation meer, maar kunnen treinen, bijvoorbeeld uit Leeuwarden, ook doorrijden. In 2020 moet het station daarnaast klaar zijn voor een uitbreiding van de treindienstregeling. Dankzij deze investeringen kan het aantal passagiers dat dagelijks via het Hoofdstation aankomt of vertrekt, groeien van 35.000 naar 45.000 per dag.

Noodzaak

Voor zijn werk heeft Mark Boumans intensief overleg met de Groningse en noordelijke ondernemersorganisaties. "Wat ik prettig vind aan mijn activiteiten is dat iedereen er wel van overtuigd is dat we echt maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat Groningen dichtslibt door het autoverkeer. En het is echt van deze tijd dat veel bedrijven nadenken over een mix aan vervoer voor hun medewerkers: soms per auto, soms op de fiets of e-bike of soms thuis werken. Dat zet echt zoden aan de dijk!" 

Station

Kan de gedeputeerde zich ook verheugen op het resultaat van de ontwikkelingen die hij nu in gang helpt te zetten? "Ja! Ik vind het echt prachtig om mee te mogen denken over plannen voor het Stationsgebied. Een van de dingen waar ik naar uitkijk is dat Groningen straks geen eindstation meer is. Treinen uit Leeuwarden, Bremen of Delfzijl kunnen dan gewoon doorrijden." "En ik kan me ook verheugen op het feit dat het Stationsgebied over tien jaar een veel belangrijker functie zal hebben. De activiteiten in het gebied zijn in 2020 of 2025 enorm toegenomen. Over tien jaar herken je het gebied haast niet meer, dat wordt een heel andere belevenis. Het Stationsgebied zal dan veel meer het middelpunt zijn van de spoorzone. En dat gaat weer een nieuwe dynamiek geven, en dat is goed voor de economie van Groningen. Ik denk dat we over tien jaar met z'n allen met trots naar het Stationsgebied zullen kijken en zien hoe mooi en dynamisch het daar is geworden. Dan is zichtbaar waar je nu als bestuurder mee bezig bent, en ja, dat is een van de mooie kanten van mijn functie."  
Bron: Groninger Ondernemers Courant, november 2014. Mail naar info@groc.nl voor een gratis abonnement op de papieren editie van deze krant.
Naar nieuwsoverzicht